
Καρλ Μαρξ
Μετάφραση - Πρόλογος: Σώτη Τριανταφύλλου
Πρόλογος: Jean - Pierre Barou
Εκδόσεις: Πατάκης
Σελ.: 76
Σε αυτή τη νέα ενδιαφέρουσα σειρά που διευθύνει η Σώτη Τριανταφύλλου, ερχόμαστε σε επαφή με ένα κείμενο των νεανικών χρόνων του μεγάλου αυτού στοχαστή, που το ανέσυραν οι γαλλικές εκδόσεις Intigene από τα χειρόγραφα τετράδια του 1844. Τα «Χειρόγραφα» αυτά κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στα ρώσικα το 1 832 και αργότερα στη Γαλλία το 1937 , δηλαδή αρκετά χρόνια μετά τον θάνατο του συγγραφέα τους, ο οποίος πέθανε το 1883. Με το που είδαν το φως της δημοσιότητας, έγιναν αντικείμενο διαμάχης μεταξύ των μαρξιστών, που στο μεταξύ είχαν καταφέρει να καταντήσουν τη θεωρία του σε «θρησκευτικό σύστημα» με ορθόδοξους αποστόλους γνωστούς ως «μαρξιστές Λενινιστές», αλλά και κυνηγημένους αιρετικούς. Αυτό δα κι αν αποτελεί ειρωνεία της Ιστορίας: να γίνεται θρησκεία η θεωρία ενός στοχαστή, ο οποίος διατράνωσε ότι η θρησκεία είναι το όπιο του λαού! Στο κείμενο αυτό, ο νεαρός τότε Μαρξ χαρακτηρίζει τον άνθρωπο ως«βιολογικό γένος» και παρατηρεί ότι αυτός (ο άνθρωπος) είναι το μοναδικό όν που θεωρείται «αντικείμενο» παραμένοντας υποκείμενο. Μέσω της εργασίας ο άνθρωπος αποκόπτεται από τον εαυτό του και αλλοτριώνεται. Ο Μαρξ υποστήριζε ότι αν το χρήμα όλα τα μπορεί - δεν μπορεί, σε τελευταία ανάλυση, να «παράγει» ανθρώπους. Έτσι, οι περισσότεροι φιλόσοφοι αναλυτές του έργου του θεωρούν ότι η προσέγγιση του στοχαστή πάνω στο ζήτημα της ελευθερίας του ατόμου στον κόσμο περιέχει «ηθική αγανάκτηση» - πράγμα που αρνούνται μετά επιτάσεως οι πολιτικοί αναλυτές, που επιμένουν στην καθαρά «επιστημονική» προσέγγιση του νεαρού Μαρξ στο θέμα της παρακμής της συνείδησης, μέσα από την αλλοτριωμένη σχέση εργασίας.
Ξενοφών Μπρουντζάκης xenofonb@gmail.com
ΠΗΓΗ: http://topontiki.gr
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου